صفحه اصلی  »  طراحی سازه های ساختمانی و صنعتی  »  روش ساخت مقاطع مرکب فولادی در ایتبس به همراه رفع ایرادات آن در Section Designer

روش ساخت مقاطع مرکب فولادی در ایتبس به همراه رفع ایرادات آن در Section Designer

قطعا می دانید که در طراحی سازه های فولادی مهندسین طراح به دلایل متفاوتی از جمله محدود بودن اشکال و مقاطع نورد شده به سمت ساخت و استفاده از مقاطع مرکب هدایت می شوند. امروش ساخت مقاطع در etabs به چه صورتی است؟ مشکلات ساخت مقاطع مرکب فولادی در section Designer چیست؟ آیا مقاطع مرکب فولادی ساخته شده در ایتبس به صورت فشرده هستند ؟

در این مقاله کاربردی، روش ساخت مقاطع مرکب فولادی در ایتبس را مرحله به مرحله با یک مثال کاربردی به شما آموزش خواهیم داد و همینطور به رفع مشکلات section Designer خواهیم پرداخت.

 

با مطالعه این مقاله چه می‌آموزید؟

فلسفه‌ ی ساخت مقاطع مرکب مانند دوبل IPE، دوبل نبشی و …

یکی از دلایل اصلی استفاده از مقاطع مرکب، غلبه بر ضعف­ های ذاتی مقاطع نورد شده است. به‌ عنوان ‌مثال یکی از دلایل اصلی استفاده از مقطع دوبل IPE، تقویت و افزایش ممان اینرسی مقطع تک IPE حول محور ضعیف آن است. برای درک بهتر این مطلب مهم، پلان سازه ‌ای را مطابق شکل زیر در نظر بگیرید که ستون ‌های آن از نوع IPE180 انتخاب ‌شده است. پس از تحلیل سازه و تعیین نیرو های وارده به سازه در دو راستای X و Y متوجه ‌شده ‌ایم که ستون انتخابی برای نیرو های جانبی راستای Y مناسب است ولی برای راستای X بسیار ضعیف است. برای جبران این ضعف مجبور به تعویض همه‌ی ستون‌ ها به IPE270 (که بزرگ ‌ترین، گران ‌ترین و گاهی کمیاب ‌ترین تیر آهن موجود در بازار ایران است) شدیم. هر چند که با این تعویض مقطع ستون‌ ها، توانستیم برای هر دو راستا از ستون ‌ها جواب بگیریم ولی آیا ضمن هزینه ‌ی نسبتاً زیاد این تیر آهن، توانستیم از همه ی پتانسیل سازه ‌ای قویِ مقطع IPE270 در راستای Y (که مقطع IPE180 قبلاً برای آن راستای کفایت می‌کرد) هم استفاده کنیم؟ آیا افزایش بی‌ مورد سایز ستون صرفاً برای تأمین مقاومت در یک راستا، باعث پرت شدن فضای داخلی مفید ساختمان و افزایش وزن سازه نمی‌شود؟ از این توضیحات این‌ چنین بر می‌آید که افزایش سایز (نمره) تیر آهن ستون ‌ها در این مثال، تصمیم مهندسی و عاقلانه ‌ای نبوده است. در این شرایط بهتر بود به ‌جای افزایش سایز ستون ‌ها برای جبران ممان اینرسی مقطع IPE180 حول محور ضعیف، از یک مقطع دوبل ستون (2IPE180) برای تأمین مقاومت ستون‌ ها در این راستا استفاده شود.

تغییر مقاطع نورد شده IPE (دلیل استفاده از مقاطع مرکب فولادی)

تغییر مقطع ستون ­های پلان از IPE180 به IPE270 برای جبران ضعف ممان اینرسی حول محور X مقطع

مقاطع مرکب فولادی رایج در ایران

از رایج ‌ترین مقاطع مرکب می‌توان به مقطع مرکب دوبل و سوبل IPE برای ستون‌ ها و گاهی تیرها، دوبل نبشی و دوبل ناودانی برای مهاربند ها و دستک ­ها، مقطع I شکل ساخته ‌شده از ورق‌ ها (تیر ورق) برای تیرها، مقاطع باکس فولادی و… اشاره کرد که در تصاویر زیر نمونه ‌هایی از آن ‌ها را مشاهده می‌کنید.

 

مقاطع مرکب فولادی نورد شده رایج در ایران

تصویر سه بعدی برخی مقاطع فولادی نورد شده

 

ستون دوبل IPE (مقطع مرکب فولادی رایج در ایران)

ستون های دوبل IPE با ورق سرتا سری

 

مقاطع باکس فولادی (ساخت مقاطع مرکب فولادی با ورق)

مقاطع باکس فولادی ساخته شده از ورق

 

اکنون­ که با فلسفه­ ی استفاده از مقاطع مرکب آشنا شدیم، در ادامه به بررسی نحوه­ ی ساخت مقاطع مرکب فولادی در ایتبس می­ پردازیم.

اغلب مقاطع مرکب با توجه به رژیم محاسباتی و اجرایی سازه و توان و تنوع تولیدات کارخانه‌ های ذوب ‌آهن در هر کشوری متفاوت و متناسب با نیاز های آن کشور ساخته می ‌شوند؛ به همین دلیل نرم ‌افزار ETABS عمدتاً مقاطع نورد شده رایج را در دایرکتوری خود داشته و قادر فراخوانی آن‌ هاست. با علم به این موضوع، سؤالی که در اینجا پیش می‌آید این است که اگر مهندس طراح در مدل‌ سازی خود نیاز به استفاده از مقاطع ترکیبی نظیر دوبل I ها، دوبل نبشی، تیر ورق و … در پروژه خود داشته باشد، تکلیف چیست؟

در پاسخ به این سؤال می‌توان گفت که خوشبختانه در نرم ‌افزار ایتبس برای رفع این نقیصه، چاره ‌ای اندیشیده است. بدین منظور در نرم ‌افزار ایتبس می ‌توان از محیط Section Designer که اصطلاحاً به آن SD گفته می‌شود، به ساخت مقاطع مرکب فولادی در ایتبس پرداخت. لازم به ذکر است که محیط SD در ساخت و محاسبه‌ی مشخصات مقاطع مرکب اندکی دارای نقص است که در انتهای مقاله مورد بررسی قرار گرفته و برای آن­ ها راه‌ حل ارائه خواهیم کرد.

 

روش ساخت مقاطع در etabs

پیش از آغاز به ساخت مقاطع مرکب فولادی در ایتبس، لازم است پروفیل ‌های نورد شده ‌ی پایه (مانند IPE ها، نبشی‌ ها، ناودانی ‌ها) که برای ساختن مقاطع مرکب نیاز هستند، در نرم‌ افزار ETABS فراخوانی (Import) شوند. برای این کار کافی است مسیر زیر را پیمود:

 

روش ساخت مقاطع در etabs مانند مقاطع باکس فولادی

مسیر فراخوانی مقاطع نورد شده

 

با کلیک بر روی گزینه ‌ی شکل فوق، پنجره ‌ای مطابق تصویر زیر ظاهر می‌شود.

 

فراخوانی مقطع (مرحله به مرحله import کردن مقاطع فولادی در etabs)

Import  کردن مقاطع

 

با کلیک روی گزینه‌ی مشخص‌ شده در تصویر بالا، پنجره جدیدی نمایان می ‌شود. به‌ عنوان ‌مثال اگر دنبال فراخوانی مقاطع I شکل (IPE ها) باشیم، در منوی آبشاری مقابلِ Section Shape، گزینه‌ی Steel/Wide Flange را انتخاب می‌کنیم:

 

انتخاب نوع پروفیل مقطع پایه(مرحله به مرحله روش ساخت مقاطع در ایتبس)

انتخاب نوع پروفیل مقطع پایه

 

مرحله بعدی ساخت مقاطع مرکب فولادی در ایتبس به این صورت است که پس ­از انتخاب گزینه ­ی Steel/Wide Flange را از منوی آبشاری و کلیک روی OK، پنجره‌ی دیگری مطابق تصویر زیر باز می‌شود.

 

گام به گام فراخوانی مقاطع فولادی در etabs

فراخوانی مقاطع نورده شده از Euro

 

در منوی آبشاری تصویر فوق، برای فراخوانی مقاطع I شکل، روی گزینه‌ی Euro کلیک می‌کنیم. با انجام این کار لیست مقاطع جدید در پایین پنجره ظاهر خواهد شد.

 

انتخاب مقاطع فراخوانی شده (گام به گام روش ساخت مقاطع در ایتبس)

انتخاب مقاطع فراخوانی شده ­ی مورد نیاز از لیست مقاطع

 

مطابق تصویر فوق از بین مقاطع ظاهر شده، مقاطع IPE که به دنبال آن‌ ها هستیم، یافته و با نگه‌ داشتن کلید Ctrl از روی صفحه‌کلید، مقاطع مورد نظر را هم ­زمان انتخاب و نهایتاً روی گزینه‌ی OK کلیک می‌کنیم تا این مقاطع پایه برای ساخت مقاطع مرکب (نظیر دوبل IPE) در etabs وارد شوند.

 

کنترل import کردن صحیح مقاطع مورد نیاز(ساخت مقاطع فولادی مرکب در etabs)

کنترل فراخوانی صحیح مقاطع مورد نیاز

 

با زدن کلید OK در مرحله قبل، اسامی مقاطع انتخابی در لیست مقاطع قرار خواهد­ گرفت. اکنون مجدد بر روی OK کلیک می‌کنیم تا مقطع ­های فراخوانی شده ذخیره شوند.حال که مقاطع پایه را در نرم‌ افزار ایتبس فراخوانی کردیم، نوبت به ساخت مقاطع مرکب فولادی در ایتبس رسیده است. برای این کار مسیر زیر را خواهیم پیمود:

 

Section Designer

مسیر ورود به محیط SD

 

در این پنجره ­ی ظاهر شده با انتخاب گزینه‌ی مشخص ‌شده، مقطع مرکب را در نرم ‌افزار تعریف می‌کنیم.

 

روش ساخت مقاطع در ایتبس با section

روش ساخت مقطع مرکب فولادی در ایتبس با section

 

 

 ورود به محیط SD ( مرحله به مرحله ساخت مقاطع در etabs)

انتخاب گزینه­ ی مربوط به ورود به محیط SD

 

مطابق تصویر فوق بر روی آیکون مشخص ‌شده کلیک کرده و پنجره ‌ای باز می‌شود. در پنجره ظاهر شده پس از نام‌گذاری و تعیین مصالحِ مقطع مرکبی که قصد ساخت و تعریف آن را داریم، روی گزینه‌ ی Section Designer… مانند تصویر زیر کلیک می‌کنیم. از آن ­جایی­که کلیه ­ی مراحل ساخت و تعریف مقاطع مرکب مشابه هم­ دیگر هستند، در این مقاله صرفاً به ساخت مقطع 2IPE200-F200x10 می ­پردازیم. در این مثال می­ خواهیم مقطع مرکبی که شامل دو مقطع IPE200 بوده و دو ورق به عرض 200 و ضخامت 10 میلی‌متر به بال بالا و پایین این دو مقطع جوش شده است، بسازیم.

 

مرحله به مرحله ساخت مقاطع در ایتبس با محیط SD

نام گذاری و تعیین جنس مصالحِ مقطع مرکب در محیط SD

 

با پیمودن مراحل فوق، وارد محیط SD نرم ‌افزار خواهیم شد. محیط SD از نظر ظاهر و برخی دستورات شباهت بسیار زیادی با محیط نرم ‌افزار Auto Cad دارد که همین موضوع کار کردن با آن را نسبتاً آسان و سریع می‌کند. مسیر زیر را برای ترسیم کردن مقطع پایه (IPE)،که قبلاً در نرم ‌افزار فراخوانی کرده بودیم، طی می‌کنیم.

 

 کار با Section Designer در ایتبس برای ساخت مقاطع مرکب

ترسیم مقطع فراخوانی شده در محیط SD

 

با کلیک بر روی گزینه مشخص‌ شده، شکل موس به ‌صورت فلش عمودی در می‌آید. با کلیک در مرکز مبدأ مختصات، پنجره‌ ای ظاهر می‌شود که از منوی آبشاری آن می ‌توان مقطع پایه مورد نظر (که در این مثال IPE200 است) را انتخاب کرده و با کلیک روی OK آن را ترسیم کرد.

 

 ترسیم در Section Designer (ساخت مقاطع مرکب فولادی در ایتبس)

انتخاب مقطع فراخوانی شده برای ترسیم در محیط SD

 

گام به گام ساخت مقاطع مرکب فولادی در etabs با محیط SD

مقطع IPE200 ترسیم شده در محیط SD

 

پس از ظاهر شدن مقطع در نقطه ‌ای که کلیک کرده بودیم در مراحل ساخت مقاطع مرکب فولادی در ایتبس، موس را روی مقطع ترسیم ‌شده قرار داده و روی آن کلیک راست می‌کنیم. با این کار مشخصات هندسی و موقعیت مرکز سطح مقطع ترسیم‌ شده نسبت به مبدا مختصات، در جدولی مطابق تصویر زیر به نمایش در می‌آید. از قسمت مشخص‌ شده در تصویر، موقعیت مرکز سطح مقطع ترسیم ‌شده را به نحوی تغییر می‌ دهیم که بتوانیم با استفاده از گزینه­ ی Mirror که بعداً توضیح می ‌دهیم، قرینه مقطع فعلی را نسبت به محور Y ترسیم کنیم تا مقطع دوبل IPE ما شکل بگیرد. برای این کار لازم است مشخصات هندسی مقطع پایه (IPE200) را از جدول اشتال به دست آورده و تغییرات لازم در موقعیت مقطع را ایجاد کنیم.

 

مرحله به مرحله ساخت مقاطع مرکب ایرانی در etabs

مشخصات هندسی و موقیعت مقطع مرکب ترسیم شده در محیط SD

 

می دانیم که در پروفیل‌ های IPE، عدد جلوی IPE ارتفاع کل مقطع را نشان می ‌دهد برای مثال ارتفاع کل مقطع IPE200 برابر 200 میلی ‌متر و عرض بال آن نصف ارتفاع کل آن، یعنی 100 میلی‌ متر، است. برای تعیین و محاسبه موقعیت مقطع مرکب مورد نظر، 2IPE200 – F200x10، بهتر است شکل شماتیک آن را روی کاغذ ترسیم یا در ذهن، مانند تصویر زیر، تصور کنیم. توجه شود که ابتدا و انتهای ورقی که روی بال ­های IPE ها قرارگرفته است، به‌ اندازه‌ی حداکثر 2 سانتی‌ متر کوتاه ‌تر (و یا بلندتر) از عرض کل مقطع خواهد بود تا عملیات جوشکاری و ساخت مقطع در کارگاه یا کارخانه با سهولت بیشتری انجام شود. با توجه به این توضیحات، مقطع مورد نظر ما مانند تصویر زیر خواهد شد.

 

مقطع مرکب 2IPE200 – F200x10 (مرحله به مرحله روش ساخت مقاطع مرکب در etabs)

شکل شماتیک مقطع مرکب 2IPE200 – F200x10

 

با توجه به توضیحات و شکل شماتیک فوق، می‌ توان موقعیت پروفیل سمت راست را به ‌صورت زیر در محیط SD تعیین کرد. برای این کار پروفیلی که در مبدأ مختصات ترسیم ‌شده بود را به ‌اندازه‌ی 7 سانتی متر، 5 سانتی ‌متر برای نصف عرض بال یک پروفیل و 2 سانتی ‌متر برای نصف فاصله‌ی بین دو پروفیل چپ و راست، به سمت راست مبدا مختصات منتقل می‌کنیم.

 

ساخت مقطع نهایی در Section Designer(مرحله به مرحله ساخت مقاطع مرکب در etabs)

تغییر موقیعت مقطع ترسیم شده در محیط SD برای ساخت مقطع نهایی

 

اکنون پروفیل سمت چپ با قرینه کردن پروفیل سمت راست، با استفاده از گزینه‌ی Mirror که از مسیر زیر قابل ‌دسترسی است، می‌سازیم. در پنجره‌ی ظاهرشده، به سربرگ Mirror رفته و مقطع انتخابی را نسب به محور Y قرینه می‌کنیم.

 

قرینه کردن مقطع در محیط SD( گام به گام ساخت مقاطع مرکب در ایتبس)

مسیر قرینه کردن مقطع ترسیمی در محیط SD

 

 قرینه سازی مقطع نسبت به محور y (گام به گام ساخت مقاطع مرکب ایرانی در etabs) 

تنظیمات سربرگ Mirror برای قرینه سازی مقطع نسبت به محور y

 

دوبل IPE در Section Designer(مرحله به مرحله ساخت مقاطع فولادی در etabs)

مقطع قرینه شده ی دوبل IPE200 در محیط SD

 

تاکنون دو مقطع IPE200 با فاصله‌ی مرکز تا مرکز 14 سانتی‌متر ترسیم شده ­است. حال ورق های سراسری که به بال بالا و پایین دو مقطع جوش می‌شود را ترسیم می‌کنیم. روند این کار مشابه ساخت مقطع جفت IPE بوده و به همین دلیل از توضیح آن صرف ‌نظر و صرفاً مراحل را به‌ صورت تصویری آورده ایم:

 

ترسیم ورق بال( مرحله به مرحله ساخت مقاطع مرکب فولادی در ایتبس)

مسیر ترسیم ورق بال

 

تعیین جنس، موقعیت و ابعاد ورق مرکب فولادی (مرحله به مرحله ساخت مقاطع مرکب فولادی در ایتبس)

تعیین جنس، موقعیت و ابعاد ورق ترسیمی

 

مسیر قرینه سازی ورق در محیط SD(مرحله به مرحله ساخت مقاطع مرکب فولادی در etabs)

مسیر قرینه سازی ورق در محیط SD

 

قرینه سازی ورق فولادی نسبت به محور x(روش ساخت مقاطع مرکب فولادی در ایتبس)

تنظیمات سربرگ Mirror برای قرینه سازی ورق نسبت به محور x

 

 

مقطع نهایی در Section Designer( مرحله به مرحله ساخت مقاطع مرکب ایرانی در ایتبس)

مقطع نهایی 2IPE200-F200x10 در محیط SD

بررسی ایرادات و مشکلات SD section در نرم ‌افزار ایتبس

پس اینکه ساخت مقاطع مرکب فولادی در ایتبس به پایان رسید، لازم است کنترل شود که اجزای تشکیل ­دهنده ­ی مقطع مرکب ( IPEها و ورق­ ها) در حین ترسیم روی ‌هم نیفتاده باشند (اورلپ نداشته باشند) تا نرم ‌افزار در حین آنالیز مدل، دچار مشکل نشود. برای کنترل این موضوع می‌توان مسیر زیر را طی کرد.

 

کنترل عدم وجود همپوشانی مقاطع مرکب فولادی در Section Designer

کنترل عدم وجود همپوشانی بین اجزای مقطع در محیط SD

 

عدم وجود هم پوشانی مقاطع مرکب فولادی در محیط SD

نمایش پیام عدم وجود هم پوشانی بین اجزای مقطع مرکب در محیط SD

 

در انتها می­توان با زدن ­گزینه­ ی OK مقطع مرکب ساخته ­شده را ذخیره کرد ولی پیش از اتمام ساخت مقطع مرکب فولادی مورد نظر، لازم است توجه شما را به دو نکته ظریف در مورد مقاطع ساخته ‌شده در محیط SD جلب کنم:

  • متأسفانه از ورژن 2013 ایتبس به بعد، مقاطع ساخته ‌شده در SD از نظر نرم ‌افزار در حین طراحی به ‌صورت غیر فشرده در نظر گرفته می ‌شوند (حتی اگر فشردگی مقطع توسط مهندس محاسب کنترل شده باشد).
  • مقاطع ساخته ‌شده در محیط SD نرم ­افزار ایتبس از ورژن 2013 به بعد، در محاسبه‌ی مشخصات هندسی مقطع (مثل مساحت، ممان ‌های اینرسی و …) دارای مشکل و خطای محاسباتی است و همین خطا باعث افزایش بیش ‌از حد ابعاد مقاطع المان­ ها در حین طراحی سازه می‌شود برای رفع این مشکل می‌ توان پس از ساخت مقطع در SD و اطمینان از عدم وجود همپوشانی بین اجزای مقطع، کل مقطع را انتخاب و مسیر را پیمود:

 البته لازم به­ ذکر است­ که طبق بررسی ­ها و کنترل­ های ما، این خطا در ورژن 16.2.1 نرم ­افزار ایتبس بر طرف شده ­است

 

 کنترل ابعاد هندسی مقطع مرکب فولادی در محیط SD(رفع ایرادات SD section)

مسیر تبدیل مقطع مرکب ترسیمی بهPoly  در محیط SD

 

با کلیک بر روی گزینه‌ی مشخص ‌شده در تصویر بالا، مقطع تبدیل به Poly شده و در این حالت نرم ‌افزار مشخصات مقطع را به ‌درستی حساب می‌کند. پس از تبدیل‌شدن مقطع به Poly، مانند تصویر زیر، در نهایت با انتخاب گزینه‌ی OK کار ساختن مقطع مرکب 2IPE200 –F200x10 در محیط  SD به پایان رسیده و مقطع مرکب ساخته شده قابل اختصاص به اجزای سازه در مدلسازی است.

 

مقطع نهایی تبدیل شده به Poly( رفع ایراد ابعاد هندسی در SD section)

مقطع نهایی تبدیل شده به Poly

 

منابع

  1. راهنمای نرم ‌افزار ایتبس 2017 –ETABS2017Documentation

 

خرید لينک هاي دانلود

با عضویت بدون وارد کردن اطلاعات رایگان دریافت کنید.

دانلود و ذخیره فقط همین آموزش ( + عضو شوید و یا وارد شوید !)

دانلود سریع و رایگان

پیش از همه باخبر شوید!

تعداد علاقه‌مندانی که تاکنون عضو خبرنامه ما شده‌اند: 37,298 نفر

تفاوت خبرنامه ایمیلی سبزسازه با سایر خبرنامه‌ها، نوآورانه و بروز بودن آن است. فقط تخفیف‌ها، جشنواره‌ها، تازه‌ترین‌های آموزشی و ... مورد علاقه شما را هر هفته به ایمیلتان ارسال می‌کنیم.

نگران نباشید، ما هم مثل شما از ایمیل‌های تبلیغاتی متنفریم و خاطر شما را نخواهیم آزرد!

تولید کنندگان آموزش
با ارسال 24اُمین دیدگاه، به بهبود این محتوا کمک کنید.
نظرات کاربران
  1. مهدی جعفریان

    سلام.
    خسته نباشید.
    ممنون از زحماتی که میکشید و مطالب مفیدی که در سایتتون گذاشتید.
    حقیقتا” کار انسانی و شرافتمندانه ای انجام میدید.براتون آرزوی موفقیت و تندرستی و شادکامی دارم.
    یه سئوال فرهنگستانی هم داشتم.ما در نگارشهای فنی واژه سوبل داریم؟(با توجه به اینکه نگارنده محترم جایی در این مقاله از عبارت مقاطع سوبل استفاده کرده)

    پاسخ دهید

  2. مهندس شکوه شیخ زاده (پاسخ مورد تایید سبزسازه)

    سلام مهندس جان. ممنون از حسن نظرتون، خیر این کلمه از نظر ادبی اشتباهه و فقط به صورت عامیانه داره استفاده میشه.

    پاسخ دهید

  3. امید کرباسی

    البته اشتباه شد مقطع ۲ipe برای معادل سازی باید با یک مقطع باکس معادل بشه چون عملکردش جعبه ای میشه دیگه،و اینکار با اکسپورت کردن یک مقطع باکس و ویرایش فایل متنی و ایمپورت کردنش با عنوان مقطع معادل در ایتبس انجام میشه

    پاسخ دهید

  4. امید کرباسی

    سلام وقت شما بخیر
    تمام مراحل درست انجام شده بود فقط برای معادل سازی فک میکنم poly کردن مقطع کافی نیست،باید فلز پایه این مقطع که مثلا IPE180 بود export کنید به یک فایل متنی و در فایل متنی تمامی مشخصات poly شده از مقطعی که در سکشن دیزاینر ساختیم رو در فایل متنی اصلاح کنیم و دوباره در ایتبس فراخوانی کنیم و در مدلسازی به اعضا میتونیم اختصاص بدیم

    پاسخ دهید

  5. مهدی کریمی

    با عرض سلام و تشکر از مقاله خوبتون

    ۱- با توجه به اینکه نرم افزار مقاطع ساخته شده با SD را غیرفشرده در نظر می گیرد، توضیحات معادل سازی (جهت تفهیم مقطع فشرده به نرم افزار) در نسخه دانلودی این مقاله هست یا خیر؟
    ۲- در دوره طراحی سازه های فولادی مدرس محترم مقطع دوبل IPE را با تغییر در مشخصات نبشی در SD می سازد، توضیحات کامل این مورد نیز در نسخه دانلودی این مقاله هست یا اینکه مقاله ای با توضیحات کامل در این خصوص در سایت موجود هست؟

    پاسخ دهید

  6. مهندس مرتضی قلندری (پاسخ مورد تایید سبزسازه)

    سلام مهندس
    ۱- در مورد سوال اول مقاله کنترل فشردگی و معادلسازی مقاطع توضیحاتی ارائه شده است که می توانید مطالعه کنید.
    ۲- یعنی دوره فولادی سبزسازه را تهیه کردید؟ اگر احیانا این موضوع معادلسازی براتون جا نیافتاده است می توانید سوالتون را در زیر همین مقاله مطرح کنید.

    پاسخ دهید

  7. مهدی کریمی

    با عرض سلام و تشکر از بابت جواب
    بله دوره طراحی فولادی تهیه کرده ام و جواب سوال دوم هم در مقاله ای که معرفی کردید بود.
    با عرض پوزش، بنظرم در دوره طراحی فولادی بخشهای ساخت مقاطع و بارگذلری خیلی کلی توضیح داده شده و جهت کاربران حرفه ای مناسبه و اگر این دو بخش بازنگری و به روز رسانی شوند خیلی در درک مفاهیم کمک می کنند.
    البته بخش بارگذاری در دوره بتی سبز سازه فوق العاده است که باعث تقدیره.

    پاسخ دهید

  8. مهندس مرضیه صبور (پاسخ مورد تایید سبزسازه)

    سلام جناب مهندس
    خیلی ممنون از حسن توجه شما
    حتما پیام شما رو به گروه آموزش منتقل خواهم کرد.

    پاسخ دهید

  9. مهندس مرضیه صبور (پاسخ مورد تایید سبزسازه)

    سلام مهندس
    من پیام شما رو به گروه پشتیبانی علمی سبزسازه انتقال خواهم داد و جواب رو در اسرع وقت برای شما ارسال خواهم کرد.

    پاسخ دهید

  10. مهدی کریمی

    ممنون از شما …

    پاسخ دهید

  11. مهندس مرضیه صبور (پاسخ مورد تایید سبزسازه)

    خواهش میکنم مهندس

    پاسخ دهید

  12. علیرضا حسن زاده

    سلام وقت بخیر خسته نباشید ، طبق فرمایشات شما ینی در ورژن ۱۶.۲.۱ مقاطع بعد از طراحی در sd فشرده در نظر گرفته میشوند؟؟؟

    پاسخ دهید

  13. سعید کاویان‌پور (پاسخ مورد تایید سبزسازه)

    سلام. خیر منظور این هست که شما مقاطع مورد نیاز خودتون که فشرده هم هستند رو وقتی با SD می سازید نرم افزار اونها رو غیر فشرده در نظر میگیره و این شما هستید که باید با معادل سازی به نرم افزار بفهمونید که مقطع مورد نظر فشرده هست.

    پاسخ دهید

  14. فقیهی

    سلام خسته نباشی…بسیار ممنون از توضیحاتتون در رابطه با sd
    اما یک نکته کلی رو در نظر نگرفتید که با توجه به موجود نبودن این مقاطع در ایین نامه امریکا ایتبز در کنترل فشردگی این مقاطع آنها را رد خواهد کرد که موجب قرمز رنگ شدنشان در مرحله ی طراحی شده و طرا ح به اشتباه مقطع را بزرگتر در نظر میگیرد که موجب سنگین شدن طرح میشود..
    ضمنا از فایل xml کمک باید گرفت
    اگر در رابطه با فرستادن هر نوع مقطعی داخل ایتبز و کنترل آن سوالی بود در خدمتم…

    پاسخ دهید

  15. سعید کاویان‌پور (پاسخ مورد تایید سبزسازه)

    سلام. ممنون از حسن توجه شما.
    پس از این مرحله برای اینکه نرم افزار فشردگی مقاطع رو به درستی انجام بده باید اونها رو معادلسازی کنیم و مجددا به نرم افزار معرفی کنیم که از فایل xml استفاده میشه. توضیحات کامل مفهوم و روش معادلسازی و کنترل فشردگی رو در مقاله زیر آوردم و میتونید مطالعه بفرمایید.
    https://sabzsaze.com/compact-section-check/

    پاسخ دهید

  16. rezaramezani

    سلام خسته نباشید طبق فرمایش شما در ایتبس ۹٫۷٫۴مقاطعی که با sdساخته شونده فشرده در نظر گرفته می شود
    {متأسفانه از ورژن ۲۰۱۳ ایتبس به بعد، مقاطع ساخته ‌شده در SD از نظر نرم ‌افزار در حین طراحی به ‌صورت غیر فشرده در نظر گرفته می ‌شوند (حتی اگر فشردگی مقطع توسط مهندس محاسب کنترل شده باشد).}

    پاسخ دهید

  17. مهندس سعید کاویان‌پور (پاسخ مورد تایید سبزسازه)

    سلام.
    در نرم افزار ایتبس هم ۹.۷.۴ و هم ۲۰۱۶ برای کنترل فشردگی باید مقاطع المانهای فولادی به صورت دسته بندی خود نرم افزار معرفی شود، نه به صورت SD.
    در ایتبس ۹.۷.۴ مقاطع sd شکلشون شناخته نمیشه توسط نرم افزار و دسته بندی اونها هم جنرال هست نه یک نوع خاص از دسته بندی خود نرم افزار
    در ایتبس ۲۰۱۶ از روش معادلسازی که در مقاله کنترل فشردگی هم آوردیم استفاده میشه اما در ایتبس ۹.۷.۴ این امکان وجود نداره و از نرم افزارهای کمکی که فایل pro میسازن استفاده میشه، یا هم از همون مقطع ساخته شده استفاده میکنیم و برای مقاطع فشرده، ظرفیت خمشی اون رو از قسمت overwrite تغییر میدیم تا برابر ZFy بشه.
    در مقاطع غیرفشرده، ظرفیت خمشی مقطع عددی بین ۰٫۷SFy و ZFy خواهد بود و برای مقاطع فشرده، ظرفیت خمشی اسمی مقطع ZFy است.
    در صورتی که مقطع فشرده با SD Section ساخته شده باشد، نتایج طراحی نرم افزار به میزان Z/S محافظه کارانه طراحی می شود (یعنی حدود ۱۵ الی ۲۰ درصد برای مقاطع آی شکل محافظه کارانه طراحی می شود)

    پاسخ دهید

  18. سیامک رومی

    سلام.برای مقاطع باکس هم حاکم است این قضیه؟
    و در ایتبس ۹.۷.۴ هم این گزینه وجود داره .آیا کار میکنه؟

    پاسخ دهید

  19. امیر صفی زاده

    سلام مهندس جان.
    منظورتون از «این قضیه» چی هستش؟
    ممنون میشم اگه سوالتون روشن تر بیان کنید 🙂

    پاسخ دهید

  20. Reza76ramezani@gmail.con

    سلام مهندس منظورشون اینکه در ایتبس ۹.۷.۴مقاطعی که باsdساخته می شود آیا دیگر نیاز با کنترل فشردگی ندارد (در روشLRFD)یانه آنها هم باید مشگل فشردگی یشان حال شود
    و این مشگل چگونه حل می شود
    باتشگر فراوان از زحمات شما عزیزان

    پاسخ دهید

  21. مهندس سعید کاویان‌پور (پاسخ مورد تایید سبزسازه)

    سلام.
    در نرم افزار ایتبس هم ۹.۷.۴ و هم ۲۰۱۶ برای کنترل فشردگی باید مقاطع المانهای فولادی به صورت دسته بندی خود نرم افزار معرفی شود، نه به صورت SD.
    در ایتبس ۹.۷.۴ مقاطع sd شکلشون شناخته نمیشه توسط نرم افزار و دسته بندی اونها هم جنرال هست نه یک نوع خاص از دسته بندی خود نرم افزار
    در ایتبس ۲۰۱۶ از روش معادلسازی که در مقاله کنترل فشردگی هم آوردیم استفاده میشه اما در ایتبس ۹.۷.۴ این امکان وجود نداره و از نرم افزارهای کمکی که فایل pro میسازن استفاده میشه، یا هم از همون مقطع ساخته شده استفاده میکنیم و برای مقاطع فشرده، ظرفیت خمشی اون رو از قسمت overwrite تغییر میدیم تا برابر ZFy بشه.
    در مقاطع غیرفشرده، ظرفیت خمشی مقطع عددی بین ۰٫۷SFy و ZFy خواهد بود و برای مقاطع فشرده، ظرفیت خمشی اسمی مقطع ZFy است.
    در صورتی که مقطع فشرده با SD Section ساخته شده باشد، نتایج طراحی نرم افزار به میزان Z/S محافظه کارانه طراحی می شود (یعنی حدود ۱۵ الی ۲۰ درصد برای مقاطع آی شکل محافظه کارانه طراحی می شود)

    پاسخ دهید

  22. Mohammad Heidari

    سلام مهندسین عزیزخسته نباشید تشکر از زحمات بی دریغتون ، خدا وکیلی نونی حلال تر از این هم مگه پیدا میشه زکات عمل میگن نشر اونه و شما با ویدیوهای رایگان و حتی هزینه دار ، دارید انجام میدید
    از خدا واستون آرزوی سربلندی و توفیق روزافزون دارم
    برادر کوچک شما مهندس محمد حیدری

    پاسخ دهید

  23. سید سعید سرفرازی (پاسخ مورد تایید سبزسازه)

    ارادتمندیم ، امیدوارم بتونیم به جامعه مهندسی کمک کنیم تا همیشه قوی تر و پویاتر باشد.
    موفق باشید.

    پاسخ دهید

نقشه راه و نکات طلایی قبولی در آزمون محاسبات 
   مهلت ثبت‌نام: فقط 48 ساعت

 
close-image
question