صفحه اصلی  »  طراحی عملکردی و بهسازی  »  مقاوم سازی با اضافه نمودن دیوار برشی و یا بادبند

مقاوم سازی با اضافه نمودن دیوار برشی و یا بادبند

روش های رایج مقاوم سازی

۱- مقاوم سازی با اضافه نمودن دیوار برشی و یا بادبند
۲- مقاوم سازی با استفاده از الیاف FRP
۳- مقاوم سازی با استفاده از جداگرهای لرزه ای
۴- مقاوم سازی با استفاده از دمپر
۵- مقاوم سازی با استفاده از از ژاکت های فلزی و بتنی
۶- مقاوم سازه با استفاده از بادبند های کمانش تاب
۷- مقاوم سازه با استفاده از جرم های پاندولی

 

مقاوم سازی با اضافه نمودن دیوار برشی

مقاوم سازی با اضافه نمودن دیوار برشی

 

مقاوم سازی با اضافه نمودن دیوار برشی و یا بادبند

یکی از روش های مقاوم سازی ساختمان های بتنی اضافه نمودن دیوار برشی می باشد. دیوار برشی مقاومت، سختی و شکل پذیری سازه را به شدت افزایش می دهد و باعث بهبود رفتار لرزه ای سازه و کاهش تغییر شکل ها و خسارات وارد به دیگر المان های بتنی سازه می گردد.

چنانچه تیر و ستون های سازه بتنی قابلیت تحمل بارهای ثقلی را داشته اما تحت بارهای لرزه ای آسیب پذیر باشد اضافه نمودن دیوار برشی باعث جذب نیروی جانبی لرزه ای توسط این دیوارها شده و از اعمال نیرو ها و تغییر شکل های لرزه ای به تیر ها و ستون ها جلو گیری می نماید. در نتیجه، اضافه نمودن تنها دو یا چهار دیوار برشی باعث کاهش آسیب پذیری تمامی تیر ها و ستون ها می گردد.

البته باید توجه داشت که بعلت سختی زیاد دیوارهای برشی، معمولا نیروهای زیادی در فونداسیون زیر آنها ایجاد می گردد که مقابله با آنها مستلزم تقویت شدید فونداسیون موجود و یا اضافه نمودن شمع در پای دیوارهای برشی می باشد. لذا این نکته باید در جانمایی دیوار برشی جهت بهسازی مد نظر قرار گیرد.

اتصال دیوار برشی به سازه باید به نحوی باشد که  دیافراگم سقف قادر باشد نیروی طبقه را به دیوار منتقل نماید؛ تا دیوار بتواند نیروی زلزله را به خود جذب کند و با سختی خود تغییر شکل های جانبی ساختمان را کاهش دهد. برای این منظور در تراز سقف ها باید اتصالات مناسبی توسط کاشت بولت بین دیوار برشی و دال بر قرار گردد.

همچنین می توان با استفاده از کاشت بولت در تیر و ستون و پوشاندن این المان ها در بتن دیوار برشی انسجام خوبی بین دیوار و سازه موجود بر قرار نمود.

همچنین آرماتورهای دیوار برشی باید در طبقات بصورت پیوسته باشد تا نیروهای لرزه ای بتواند بصورت پیوسته در ارتفاع دیوار از بالا به پایین و نهایتا به فونداسیون منتقل گردد.

آرماتور گذاری دیوار برشی

آرماتور گذاری دیوار برشی

به علت سختی بیشتر دیوار برشی نسبت به بادبند، تعداد دهانه‌های لازم برای تعبیه دیوار برشی کمتر از دهانه‌ های لازم برای بادبند است. که درنتیجه مشکلات کمتری در زمینه معماری بوجود می‌آورد.

برای اتصال دیوار برشی به ستون باید از خاموت های دورپیچ ستون یا بولت به عنوان برشگیر در ارتفاع ستون استفاده کرد.

اضافه نمودن مهاربند فولادی برای مقاوم سازی سازه بتنی، افزایش سختی، کاهش نیاز به شکل پذیری و افزایش مقاومت برشی سیستم را به همراه خواهد داشت.

عموماً استفاده از سیستم های مهاربندی واگرا (EBF) در ساختمان های بتنی به دلیل پر هزینه بودن و مشکلات موجود در اجرا و تأمین جزییات تیر پیوند مرسوم نمی باشد اما انواع سیستم های مهاربندی همگرا می توانند در این نوع بهسازی مورد توجه قرار گیرند.

استفاده از دیوار برشی به منظور بهسازی

استفاده از دیوار برشی به منظور بهسازی

مطالعه مقالات زیر خالی از لطف نمی باشد:

مقاله بهسازی خاک به روش میکروپایل

سبز گپ دیوار برشی بتنی

ویدئو رایگان تغییرات نیروی عمودی زلزله در استاندارد جدید ۲۸۰۰

پیش از همه باخبر شوید!

تعداد علاقه‌مندانی که تاکنون عضو خبرنامه ما شده‌اند: 37,298 نفر

تفاوت خبرنامه ایمیلی سبزسازه با سایر خبرنامه‌ها، نوآورانه و بروز بودن آن است. فقط تخفیف‌ها، جشنواره‌ها، تازه‌ترین‌های آموزشی و ... مورد علاقه شما را هر هفته به ایمیلتان ارسال می‌کنیم.

نگران نباشید، ما هم مثل شما از ایمیل‌های تبلیغاتی متنفریم و خاطر شما را نخواهیم آزرد!

با ارسال چهارمین دیدگاه، به بهبود این محتوا کمک کنید.
نظرات کاربران
  1. حمید طاهریان

    سلام ممنونم از شما
    فایلی که من دانلود کردم در مورد ژاکت فلزی بود خیلی به صورت کلی توضیح داده شده بود و اگر موضوع رو بیشتر باز کنید و ویدیو های از اجرا واقعی گذاشته بشه خیلی کاربردی هست و دانشجو بیشتر ارتباط میگیره
    ممنون

    پاسخ دهید

  2. مهندس علی پابخش (پاسخ مورد تایید سبزسازه)

    سلام مهندس جان وقت بخیر ممنون از نظرتون بله حتما در آینده برای بروزرسانی این مقاله سعی میکنیم این موارد رو در نظر بگیریم.

    پاسخ دهید

  3. riza.cray

    مرسی

    پاسخ دهید

question